Mijn top 10 kappers irritaties!

Een tijdje terug heb ik al een artikel geschreven over mijn top 10 beauty irritaties. Ik heb daar leuke reacties op gekregen waardoor ik besloot er nog een te schrijven; maar dan voor het kappersvak! Ik maak namelijk in de salon de meest insane dingen mee, en deel deze graag met jullie!kapper1) De meest grote irritatie; klanten die het beter denken te weten dan de professionele

Moet je je voorstellen, je hebt een studie achter de rug en veel werkervaring, dan heb je net die éne klant die nét beter denkt te weten hoe ze nou echt gekleurd moet worden. Oke, je wensen doorgeven is wat we graag hebben, maar verder …

2) Mevrouw, wilt u wat drinken?
Nee, dankjewel. Je loopt verder en vervolgens hoor je dat je klant aan je collega vraagt of ze misschien wat te drinken zou mogen. Alsof ik dat net niet gevraagd heb? En dan heb je ook nog de tankdrinker, 23943204 in een behandeling naar de koffieautomaat lopen is dan echt een must.

3) Kindjes
Kindjes knippen is echt super leuk om te doen, maar niet als de ouders erbij zijn. Tuurlijk is zo’n eerste knipbeurt spannend, maar om je kind nou iedere minuut te vertellen dat ze stil moeten zitten, niet mogen huilen bewegen of praten waardoor de kindjes ongeduldig worden.. Op dat punt kunnen we er nog vrij weinig mee.

4) Klanten die in slaap vallen
Dit gebeurd onder andere onder een warmtebron zoals een fohn, climazon of zelfs terwijl je je uiterste best doet op een was-massage.

5) Verftubes die bijna op zijn.
Collega’s zijn heel fijn, gezellig en leuk. Ze zijn er voor je voor advies, kritiek maar ook voor gezelligheid onderling. Maar die ene collega die voor 0,1 ml haar verftube weer op haar plek legt..

6) Verkooppraatjes
Verkopen is een onderdeel van ons vak, een verkooppraatje bij elke klant hoort erbij. Maar als je net op het punt staat dat je denkt dat je het product zo goed als verkocht hebt, en dat je uiteindelijk hoort ‘ja, maar die heb ik al’ Juist.

7) Kleurwekkertjes die het niet meer doen.
Een kleuring moet meestal 30 minuten zitten, maar als je wekkertje beslist er bij het 12e minuut mee te stoppen, is het gok werk geblazen.

8) Water dat in je handschoen loopt tijdens het wassen.
Volgens alle regeltjes zijn kappers verplicht tijdens behandelingen met chemische stoffen handschoenen te dragen. Als je kleur uitspoelt komen er chemische stoffen vrij waardoor je o.a kappers eczeem kunt krijgen. Met handschoenen die een maatje te groot zijn komt het regelmatig voor dat het water en lekker vlot aan de bovenkant instroomt..

9) Klanten die niks zeggen.

Het fijnste voor jezelf en de klant is als je een vlot gesprek hebt, dit om awkward stiltes te voorkomen, en het voor de klant ook rust zo comfortabel als mogelijk te maken. Best lastig als je klant alleen maar ‘ja/nee’ antwoord en er verder niet op in gaat waardoor je gesprek stil valt.

10) Depressieve gesprekken.
Truusje van 3 straten verderop binnen komt vallen met het verhaal hoe tragisch buurman Henk overleden is. Vervolgens komt de zus van Henk, die ook even vertelt hoe erg het allemaal wel niet is, terwijl Ansje er ook aan komt met het verhaal dat haar buurvrouw overleden is, ja.. deze dagen zitten er ook bij.

Dit was mijn lijstje met mijn top 10 kappers-irritaties! Ik ben benieuwd wat jouw irritatie is als je naar de kapper toe gaat! Laat jou irritatie hier onder achter!

Liefs,
Shannen

Shannen van de Ven

Mijn naam is Shannen van de Ven (1995) en mag met regelmaat artikels schrijven voor Beautytopia. Ik ben het trotse baasje van ( ja heb je even?) 2 konijnen, 4 cavia's en een kat. Een echte kinderboerderij op een tweekamer-appartement, haha! Ik woon samen met mijn vriend in het Brabantse Uden, en praat inmiddels met een licht-Limburgs zangerig stemmetje. Mijn vriend komt namelijk uit zuid-Limburg! Ik ben in 2013 afgestudeerd aan de Kappers Academie in Eindhoven, en heb daar het kappersvak in combinatie met visagie gedaan. In het dagelijks leven heb ik een part-time baan in een kapsalon, maar mijn echte passie ligt bij visagie. Ik ben dus heel blij dat ik mijn passie voor make-up producten kan uiten dmv reviews schrijven voor Beautytopia!

Aanbevolen artikelen

15 Reacties

  1. Wat een super leuk artikel! Ik begrijp je irritaties 😉

  2. Daar maak ik meteen gebruik van. 😉 Mijn allergrootste irritatie: de verkooppraatjes. Ik kom om mijn haar te knippen. Verder niet. Of aanbieden een conditioner in mijn haar te doen (‘Zal ik er een conditioner in doen?’) zonder te zeggen dat dit extra geld kost. Laatste keer dat ik bij een kapper was, vond ik het helemaal te bont. Ik was en ben tevreden met mijn haarkleur en ik kwam alleen om te knippen. Zei de kapster dat ze mijn haar te geel vond. Huh? Goudblond haar is tegenwoordig geel blijkbaar, want vrijwel iedereen loopt tegenwoordig met asblonde tinten. Maar asblond staat mij niet! Ik zei dat mijn haar van nature al warmte heeft en ze was nogal verbaasd. Hallo, ik heb bruine ogen en een warme ondertoon in mijn huid. Enfin, ik liet me toch overhalen (mijn eigen schuld) want ik was wel benieuwd – kappers hebben er immers verstand van. Toch? Tijdens het kleuren riep ik nog: gaat dat wel goed? Ja hoor, zei ze. Nou, tijdens het uitspoelen merkte ik het al. Geroezemoes, dus ik wist al dat het niet goed was. De uitgroei was veel te licht gemaakt! Het leek wel of ik grijze uitgroei had! En de rest van mijn haar – er zaten allemaal grijzige/groene, matte plukken door, omdat ze er een as-spoeling overheen hadden gedaan. Daarnaast wist de kapster niet hoe ze met krullen moest omgaan – dat moest ze nog leren. Bij thuiskomst appte ik wat foto’s naar mijn nicht, die ooit kapster was. Ze beaamde dat het niet goed was gedaan. Vraag me niet hoe, maar ik had mijn haar weer gekregen zoals het was. Warmblond. Niet geel! Ik gebruik regelmatig een zeer sterke zilvershampoo en dat is echt genoeg. Of ik nog naar de kapper ga? Ja. Maar alleen om te knippen! Mijn uitgroei doe ik voortaan weer gewoon zelf!

  3. Overigens kan ik me jouw ergernissen ook goed voorstellen! 🙂

  4. Leuk artikel! Ik denk dat als kapper en als klant wel beide kanten irritatie”s heeft. Ik laat al 12 jaar mijn haar kleuren door dezelfde kapper en ik heb geen irritatie’s gelukkig. Mij lijkt het vervelend als een klant helemaal niets zeggen.

  5. Wat grappig om ook irritaties van de andere kant te horen! Ik ga voorlopig niet meer naar de kapper, want de laatste keer was het zo slecht gegaan haha!

  6. Haha leuk artikel ^^ Of een klant die vraagt haar haar in 3 lagen te knippen, stel je voor hoe dat eruit zou zien ^^

  7. Water dat in je handschoen loopt tijdens het wassen lijkt me zo irritant! 🙁 En depressieve gesprekken lijkt me ook niet echt gezellig! Wat leuk om te lezen! Heel origineel!

  8. Mij lijkt de eerste het irritantste. Dit heb je natuurlijk bij veel vakgebieden en meestal is de discussie echt niet aan te gaan (want wat je ook zegt, de ander denkt gewoon dat ‘ie het beter weet). Vreselijk. Leuke lijst wel! X

  9. Haha, leuk geschreven. Ik kan het me helemaal voorstellen. Zelf klets ik altijd wel wat met de kapper, maar wat ík zelf irritant vind, is dat hij verder wil praten als hij mijn haar aan het föhnen is. Eh, dan hoor ik ‘m niet hoor. Haha.

  10. Wat grappig om het eens vanuit het perspectief van de kapper te zien.
    Ik vind die “verplichte” gesprekken soms echt afschuwelijk!
    Dacht dat de kapper het ook wel prettig zou vinden als iemand eens zijn mond houdt. Haha.

  11. Wat leuk om te lezen, ik snap je irritaties wel haha!

  12. Leuk geschreven! Ik begrijp wel dat je je daaraan kunt irriteren.

  13. Hahaha wat super leuk om te lezen! Ik heb echt een hekel aan de kapper, dat gepluk aan mn haar..ik vind het maar niks. Daarom zeg ik ook altijd maar vrij weinig en wil ik zo snel mogelijk weer naar buiten, haha

  14. Grappig om het nu van een andere kant te horen hihi, ik dacht dat kappers het altijd fijn vonden om niet te praten omdat ze heel de dag met mensen moeten praten. Ik ga voortaan wel praten haha. En de tankdrinkers vind ik hilarisch, dat je 1 a 2 keer koffie/thee drinkt vind ik ook maar om nou 23943204 te gaan drinken vind ik het erg irritant en niet passend!

  15. Ik vind juist het tegenovergestelde als klant. Ik heb geen interesse in een gesprek met de kapper omdat ik geen zin heb om dingen met een vreemde te delen (en ze stellen altijd vragen over wie je bent en wat je doet), dus let there be silence, of nog beter zachte muziek. En ik wil gewoon dat ze doen wat ik zeg of zij het mooi vinden of niet. Ik laat ze ook niet meer föhnen want mijn haar kan de föhntechnieken van de kapper niet aan. Dan zeggen ze maar met deze hittebeschermende spray is je haar tot 300 graden beschermd. My ass. Daarom voelt het ook zo slecht aan als ik eenmaal geweest ben. Ik vind overigens dat ik best kleuradvies kan geven. Zo kan ik ze prima vertellen met welke kleurcodes mijn haar de kleur wordt die ik wil. Anders wordt het te oranje of te wit, dat is gebeurd in het verleden. Als ze daar nou eens voor open zouden staan. Ik laat het nooit meer verven bij de kapper, totaal geen vertrouwen trouwen meer in ze terwijl als ik het zelf doe mijn kleur eruit zie als Jennifer Aniston en daar ben ik wel blij mee. Ik had het alleen wel relaxed gevonden als ik rustig had kunnen zitten en dit aan een ander over had kunnen laten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *