Fit in de winter

Geen warme dagen meer maar dikke jassen, ijs van de voorruit krabben en barre kou. De winter staat voor deur en dat betekent dikke kleren aan en oppassen voor de welbekende winterdip. Ook je huid, nagels en haren hebben het in de winter moeilijker dan in de zomer en raken sneller in een slechte conditie. Hieronder vind je vier tips die jou helpen om fit en met een gezond lichaam de winterkou te trotseren.

Fit in de winter 1Maak jezelf winterklaar
Geen terrasjes en stranddagen meer maar een snijdende koude wind en een dikke sjaal. Gelukkig brengt de winter ook een hoop gezelligheid met zich mee, denk maar eens aan de knusse dagen met een warme kop soep of een kop thee en met vrienden of je geliefde een spannende film of serie kijken. Of met handschoenen en muts de fiets op om in een warme trein of bus naar je bestemming te reizen. Een slechte gezondheid gooit in de winter echter vaak roet in het eten en zorgt ervoor dat je onder een dikke deken ligt en niet zoveel leuks kunt doen. Help jezelf om dit te voorkomen!

Vier wintertips
Ga jij voor een gezonde huid, sterke nagels, stralende haren en een goed humeur?

Tip 1: Eet iedere dag voldoende eiwitten
Super belangrijk voor je nagels, haren en huid want deze bestaan uit keratine, een soort eiwit. Je profiteert meteen van een extra portie calcium wat een boost is voor je nagels en haren, ze gaan hierdoor groeien.
Zo eet je eiwitten: kip, (vette) vis, noten, peulvruchten, zuivel producten
Extra eiwitten tip: quinoa, boekweit, proteïne shake, maca poeder

Tip 2: Maak je eigen gezonde snacks
Een feestmaand zonder lekkernijen is niet leuk. Maak ze daarom zelf en vermijd tarwe, E-nummers, geraffineerde suikers en ongezonde vetten. Maak je eigen muffins, brownies, ijs, frieten en ga zo maar door. Het voordeel hiervan is dat je zelf je ingrediënten kunt kiezen. Ga in de winter voor extra veel ijzer en zink. Deze twee mineralen zorgen voor een goede doorbloeding van je lichaam waardoor zuurstof en voedingsstoffen je haar en nagels bereiken.
Zo krijg je zink en ijzer binnen: rauwe cacao (poeder), pompoenpitten, rood vlees, bijenpollen
Extra tip: vervang kristalsuiker door gezonde alternatieven als vanillepoeder of kokosbloesemsuiker

Tip 3: Zorg voor voldoende vocht in je lichaam
Veel drinken is belangrijk voor alle processen in je lichaam. In de zomer lukt dit meestal makkelijk maar in de winter sla je al snel een paar glazen over. Als je lichaam uitdroogt, verslechteren je huid, haren en nagels. Eigenlijk is het heel simpel om veel vocht op een dag binnen te krijgen.
Zo krijg je voldoende vocht binnen: drink een halve liter water als je opstaat (goed voor de stoelgang), eet voldoende sappig fruit, maak zelf vruchtensap door stukjes vers fruit in een kan met water te doen, drink heel veel thee.
Extra tip: drink geregeld kokoswater. Je kunt het in kleine pakjes of grote verpakkingen kopen of je kunt voor een verse noot gaan. Kokoswater zorgt voor een super goede hydratatie in je lichaam en zit vol met mineralen en vitaminen. Let op dat je geen sap uit concentraat koopt maar 100% puur sap.

Tip 4: Blijf genoeg bewegen en doe dit buiten
Je lichaam heeft veel baat bij een goed ritme. Hierdoor worden alle lichaamsprocessen optimaal uitgevoerd en profiteer je maximaal van alle voedingsstoffen die je naar binnen werkt op een dag. Het beste is om iedere dag ’s ochtends naar buiten te gaan en nog beter is om er direct een sportuurtje van te maken. Je lichaam produceert hierdoor extra cortisol zodat je klaar wordt gestoomd om de rest van de dag te kunnen presteren. Door te sporten maakt je lichaam ook het ‘geluksstofje’ endorfine aan. Dit stofje zorgt ervoor dat je je happy voelt als je klaar bent met je workout. Uit onderzoek blijkt dat je meer endorfine aanmaakt als je buiten sport. Go happy!

Zo sport je in de winter: hardlopen kan altijd, het hoeft niet lang te zijn (20 minuten is voldoende). Trek een dik vest aan, doe een sjaal om en neem je yogamat mee op stap. Plan een buitensessie in en begin goed aan de dag. Pomp je banden op, trek je fiets uit de schuur en maak een kleine fietstocht waarbij je jezelf maximaal inspant. Geen rustig fietstochtje dus maar een echte workout!

Goed eten en drinken en voldoende beweging zijn belangrijk om fit de winter door te komen. Natuurlijk moet je ook genoeg genieten, doe daarom zoveel mogelijk leuke dingen (buiten!) waardoor je gelukkig bent. Dan gaat alles een stuk makkelijker.

Gastblog geschreven door Lisanne

5 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.